Renault zet de ontwikkeling van de waterstof aangedreven bestelauto's voort met Plug Power. 

De Kangoo Z.E. Hydrogen heeft een actieradius die twee keer zo groot is als die van de batterijelektrische variant, de Kangoo Z.E.. De brandstofcel verwarmt bij lage temperaturen tevens het interieur en voorkomt zo dat de actieradius afneemt naarmate de temperatuur daalt.

De brandstofcel zet waterstof uit de tank en zuurstof uit de lucht om in water en elektrische stroom. Samen met de batterij voorziet de brandstofcel de elektromotor van stroom.

De brandstofcel komt automatisch in actie (maar kan ook door de bestuurder worden geactiveerd) zodra de batterijspanning is gedaald tot 80% van zijn capaciteit. De brandstofcel houdt de spanning in de batterij op peil en laadt bij (als de auto onderweg stilstaat). Als de batterijspanning onder 2% is gedaald, kan de auto voertuig ook rijden met de stroom die door de brandstofcel wordt opgewekt – om op lage snelheid het laatste stukje naar de bestemming af te leggen, bijvoorbeeld op de parkeerplaats.

De batterij opladen door middel van waterstof is een aanvulling op het reguliere opladen van de batterij en zorgt voor uitbreiding van de elektrische actieradius. Als de batterij volledig is uitgeput, kan die door de brandstofcel worden opgeladen; die dient dan dus als laadstation.

Weersomstandigheden hebben weinig effect op de waterstof-brandstofcel en de opgeslagen hoeveelheid energie wordt niet beïnvloed door de buitentemperatuur. Dat betekent dat de actieradius niet kleiner wordt naarmate het buiten kouder is.

De gebruiker kan de batterij opladen zodra hij daarvoor gelegenheid heeft en niet per se alleen als die leeg is. De waterstof levert de energie die nodig is om de batterij op te laden.

Een apart display geeft de werking van de brandstofcel weer, maar ook die van de interieurverwarming. Verder toont het scherm waterstofdruk en -niveau en de resterende actieradius.

De KANGOO Z.E. Hydrogen is uitgerust met een 10 kW brandstofcel (5 kW elektrisch en 5 kW voor verwarming) die maximaal 29,7 kWh extra energie kan leveren bovenop de 30 kWh van de batterij in de Kangoo Z.E. In plaats van een tank met een vuldruk van 350 bar is ook een 700 bar exemplaar mogelijk.

Het laadvolume van de Kangoo Z.E. Hydrogen bedraagt 3,9 m3. 

De Kangoo Z.E. Hydrogen wordt afgetankt op 350 bar.

(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)